مرکز تخصصی سئو و اس ای ام

مرکز تخصصی سئو و اس ای ام

مرکز تخصصی سئو و اس ای ام

مرکز تخصصی سئو و اس ای ام

آموزشگاه مباحث دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی متعلق به مرکز نرم افزاری عصر اطلاعات بهترین و قدیمی ترین مرکز الکسا در ایران

مشکلات خود را در ایتا به ما منتقل کنید :

09156581492

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

تولید محتوای با کیفیت باعث می شود که رتبه وبسایت شما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. اولین قدم ایجاد ایده تولید محتوا می باشد. شما اول باید موضوع وب سایت و مقالات خود را تعیین کرده و بعد براساس آن ها شروع به تولید ایده و یک موضوع جدید کنید. با ما همراه باشید.

تولید محتوا (به انگلیسی: Content Creation) دغدغه‌ی تازه‌ای نیست. تقریباً از زمانی که صنعت چاپ به وجود آمد و ظرفیت تولید محتوا از تقاضای محتوا پیشی گرفت، تولید محتوا و پیدا کردن محتوای مناسب برای نشر به یک چالش جدی تبدیل شد. صنعت نشر در اروپا بلافاصله پس از اختراع ماشین چاپ، به سراغ چاپ انجیل رفت که هم کسی مدعی دریافت حق‌التالیفش نبود و هم متقاضیان فراوان داشت. اما بعد از مدت کوتاهی با جدی‌تر شدن ماجرای تولید محتوا دیگر نمی‌شد به کتاب‌های سنتی موجود اکتفا کرد. بنابراین تقاضا برای تولیدکنندگان محتوا زیاد شد و فعالیت‌های تخصصی مربوط به این رشته هم شکل گرفتند.

خدمات تولید محتوا - آکادمی صحراگرد

سردبیرهای نشریات موضوعات مناسب برای تولید محتوا را پیدا می‌کردند و سپس به سراغ سفارش تولید محتوا می‌رفتند. بخش زیادی از تولید محتوا در آن زمان توسط «نویسندگان استخدام‌شده در نشریات» انجام می‌شد. اما به تدریج، نویسندگان فریلنسر هم زیاد شدند؛ کسانی که پس از دریافت سفارش تولید محتوا، بر اساس سلیقه و خواست کارفرما مطلب می‌نوشتند. بنابراین می‌توان گفت شرکتهای انتشاراتی بر پایه محتوا شکل گرفتند و نخستین کسانی بودند که با سفارش تولید محتوا به نویسندگان، این صنعت را خلق کردند.

 

تولید محتوا در عصر رسانه های الکتریکی و الکترونیکی
بعد از کتاب و روزنامه، رسانه‌های الکتریکی – یعنی رادیو و تلویزیون – اختراع شدند. حالا تولید محتوای صوتی و تصویری هم اهمیت پیدا کرده بود. همان زمان گروهی از تحلیل‌گران رسانه به این فکر افتادند که باید نقش محتوا، تولید محتوا و حاشیه‌های آن جدی گرفته شود. نورمن آنجل، مارشال مک لوهان، نیل پستمن، ژان بودریار و اروینگ گافمن از جمله‌ی این تحلیل‌گران بودند. اما ظاهراً تا زمانی که وب و شبکه های اجتماعی اختراع نشده بودند، دغدغه‌ی تولید محتوا آن‌قدر عمومیت پیدا نکرده بود. در حال حاضر تولید محتوا آن‌قدر فراگیر شده که آموزش آن به مقطع پیش از دانشگاه رسیده است. در کشور خودمان نیز آموزش و پرورش این را نیاز جدی گرفته و «درس تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی» در پایه دهم کامپیوتر تدریس می‌شود. اما با ارزان شدن تکنولوژی دیجیتال و فراگیر شدن دسترسی به ابزارهای تولید محتوا (موبایل، دوربین دیجیتال، لپ‌تاپ، اینترنت، وب و سایر ابزارهای مشابه) چالش جدیدی در فضای محتوا ایجاد شد.

 

شغل تولید محتوا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، تولید محتوا می‌تواند محدوده‌ی گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در بر بگیرد: از کسی که چند قرن پیش مشغول نوشتن یک کتاب خطی بوده تا کسی که امروز با انتشار پست و لایو و استوری به تولید محتوا در اینستاگرام مشغول است، همگی به تولید محتوا مشغول هستند. اما جدای از این معنای گسترده و عام، کار تولید محتوا امروز یک معنای خاص هم پیدا کرده و آن تولید محتوای الکترونیکی است. حتی امروزه مجموعه‌های بسیاری تحت عنوان آژانس تولید محتوا و نیز شرکت تولید محتوا مشغول کار هستند که تولید محتوا را از یک فعالیت فردی فراتر برده‌اند و با انجام تخصصی این کار، هزینه تولید محتوا را کاهش داده‌ و سرعت این کار را بیشتر کرده‌اند. این شرکت‌ها بسته به توانمندی تیم تولید محتوا و استراتژی خود، ممکن است صرفاً به یک فعالیت محدود (مثلاً تولید محتوای ویدیویی یا محتوای متنی) محدود شده یا تولید همه نوع محتوای الکترونیکی برای سایت‌ها و شبکه های اجتماعی را بر عهده بگیرند.

با تولید محتوا شکم گوگل را سیر کنید - بازاریابی محتوا


برنامه ریزی تولید محتوا | اهمیت تقویم محتوا
اگر می‌خواهید به شکل حرفه ای برای تولید محتوا وقت بگذارید، پیشنهادمان این است که حتماً برنامه ریزی برای تولید محتوا را جدی بگیرید.مهم نیست یک اکانت در توییتر یا اینستاگرام دارید یا یک وبلاگ شخصی یا سایتی برای کسب و کارتان. مهم این است که از الان بدانید روزها و هفته‌های آینده چه مطالبی منتشر خواهید کرد. البته قرار نیست تمام جزئیات مطلب مشخص باشد، اما لااقل باید پاسخ سوال‌های زیر را مشخص کرده باشید:

  • تاریخ انتشار محتوا
  • موضوع محتوا (ترجیحاً عنوان و چند کلمه‌ی کلیدی که بیان‌کننده‌ی پیام اصلی باشد)
  • فرمت محتوا (محتوای متنی؟ محتوای ویدئویی؟ محتوای صوتی؟)
  • چارچوب محتوا (مقاله؟ رپورتاژ آگهی؟ اینفوگرافیک؟ پادکست؟ محتوای حمایت شده؟ فهرست؟ چک لیست؟)
  • رسانه هدف (وبسایت؟ وبلاگ؟ اینستاگرام؟ لینکدین؟ توییتر؟ …)
  • این همان کاری است که در ادبیات استراتژی محتوا از آن با عنوان برنامه تولید محتوا یا تقویم محتوا نام برده می‌شود.
  • ایده تولید محتوا را از کجا به دست بیاورم؟

در پاسخ به این سوال که «چه محتوایی تولید کنیم؟» باید گفت: مشتری خود را بشناسید و نیازهایش را تشخیص دهید و محتوایی تولید کنید که به این نیازها پاسخ دهد. اما می‌دانیم که در عمل، چالش‌های تولید محتوا پیچیده‌تر است. مثلاً وقتی به شکل منظم محتوا تولید می‌کنید، ممکن است روزها یا هفته‌هایی وجود داشته باشد که هیچ ایده‌ای به ذهن‌تان نرسد و پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا به یک چالش تبدیل شود. یا به تعریف نویسندگان، گرفتار Writer’s Block شوید (انگار که ذهن، قفل شده و به هیچ جا راه پیدا نمی‌کند).


تولید محتوای متنی
تولید محتوای متنی که گاهی از آن با عنوان محتوانویسی هم یاد می‌شود، یکی از رشته‌های اصلی در تولید محتوا است. ممکن است با خودتان بگویید قصد من تولید فایل صوتی یا تولید ویدئو است. بنابراین کاری با تولید محتوای متنی ندارم. اما موضوع این‌جاست که هر چقدر در تولید محتوای متنی قوی‌تر باشید و بیشتر تمرین کرده باشید، کیفیت کلام و تأثیرگذاری شما در فایل صوتی و ویدئویی هم افزایش پیدا خواهد کرد. به همین علت ما در پاسخ به این سوال که «تولید محتوا را از کجا شروع کنم؟» بدون هیچ‌گونه تردیدی می‌گوییم: محتوانویسی و تولید محتوای متنی.

تولید محتوا از(0 تا 100)- آموزش تولید محتوا- ویدونا | ویدونا


هزینه تولید محتوا
یکی از سوال‌های پرتکرار دوستان متممی این است که آیا متمم در زمینه‌ی هزینه تولید محتوا درس یا مطلبی منتشر نمی‌کند؟ ما برای طرح چنین بحثی دو مشکل داریم.مشکل اول این‌که هزینه تولید محتوا در کشورمان مثل هر هزینه‌ی دیگری دائماً تغییر می‌کند و نمی‌توان چیزی شبیه تعرفه برای آن استخراج کرد. دوم هم این‌که هزینه تولید محتوا بسیار تابع کیفیت محتواست. چنان‌که ما گاه برای یک مطلب صرفاً‌ در حدود یک تا دو ساعت زمان صرف کرده‌ایم و هزینه‌ی دیگری (جز سربارهای تولید محتوا) متحمل نشده‌ایم. گاهی هم برای یک درس ساده با دو تا سه هزار کلمه، مجبور شده‌ایم کتاب و مقاله خریداری کرده و چند میلیون تومان هزینه کنیم. بنابراین صرفاً پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را هنگام سفارش تولید محتوا و پرس‌جو درباره هزینه تولید محتوا مد نظر قرار دهید:

فریب قیمت پایین را نخورید. قیمت پایین می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت پایین کار باشد. متقابلاً اجازه ندهید قیمت بالا هم فریب‌تان دهد. گاهی اوقات قیمت بالا صرفاً ناشی از حرص و طمع تولیدکننده محتواست و نه چیز دیگر.
به معیار اوریجینال بودن محتوا توجه داشته باشید. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا صرفاً به میکس و مونتاژ محتواهای دیگران مشغولند. این شکل از محتوا، در نهایت نه‌تنها به رشد شما کمک نمی‌کند، بلکه ناراضی و شاکی هم خواهید داشت و دردسرساز خواهد شد.
در محتواهای متنی (چه برای وبسایت و چه کپشن نویسی اینستاگرام یا متن نویسی برای توییتر و …) حتماً توجه داشته باشید که دیکته کلمات و حداقلی از قواعد نگارشی رعایت شود. قاعدتاً کسانی که چنین اصولی را می‌دانند و رعایت می‌کنند، قیمت بالاتری اعلام خواهند کرد. اما هزینه کردن برای کسانی که این اصول را می‌شناسند و جدی می‌گیرند، در بلندمدت بازگشت خواهد داشت.
همیشه هنگام توافق با تولیدکننده محتوا یا عقد قرارداد تولید محتوا، متر و معیار زمانی را هم لحاظ کنید. «هزینه تولید محتوا» در کنار «نظم در عرضه‌ی محتوا» معنا پیدا می‌‌کند. اگر قرار باشد تولیدکننده محتوا مثلاً ۲۰ یا ۳۰ درصد ارزان‌تر از همکارانش پول بگیرد اما مدام تأخیر داشته باشد،‌ شما هزینه‌های بیشتری را در قالب از دست دادن مخاطب فعلی (یا بازار بالقوه) متحمل خواهید شد.

 

منبع:

https://motamem.org/%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی