بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو یک فرایند پیچیده ای است که انواع مختلفی دارد. ما در این مقاله انواع آن را به شما آموزش می دهیم.
انواع مختلف سئو عبارت است از:
- تکنیکال سئو (Technical SEO)
- سئو داخلی (On page seo)
- سئو محتوا (content seo)
- سئو خارجی (Off page seo)
- سئو محلی (Local seo)
- سئو کلاه سیاه (Black Hat)
- سئو کلاه سفید (White Hat)
- سئو کلاه خاکستری (Gray Hat)
1. سئو تکنیکال :
این بخش از سئو نیازمند داشتن دانش فنی است. زمانی که رباتهای گوگل به سایت شما میآیند اولین چیزی که نظر آن ها را جلب میکند، بهینه بودن قالب سایت شما خواهد بود. پس باید در نظر داشته باشید که ایرادات را با دقت بررسی کنید و خطاهای موجود رار رفع نمایید. برای یافتن و رفع خطاهای سایت می توانید از گزارش های سرچ کنسول بخش coverage استفاده کنید. موارد زیر را هم نیز می توانید در سئو تکنیکال رعایت کنید:
- بهتر است وب سایت خود را به سرچ کنسول وصل کنید.
- ساختار سایت و ساختار url های سایت را بهینه کنید.
- طراحی سایت باید به صورت user friendly باشد.
- سرعت سایت را بهینه کنید.
- سایت را بصورت ریسپانسیو طراحی کنید تا در همه نوع صفحه نمایشی بدرستی نشان داده شود.
2. سئو داخلی (On page seo) :
سئو داخلی مجموعه اقداماتی است که در داخل سایت با هدف افزایش رتبه در موتورهای جستجوگر انجام می شود. یک عامل مهم در سئو، بهینه سازی عنوان سئو است. به علت این که عنوان سئو در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شود، پس باید یک عنوان سئوی جذاب بنویسید تا کاربر به کلیک کردن تشویق شود. بهتر است که شما از کلمات کلیدی در عنوان سئو استفاده کنید تا موضوع محتوا را به موتورهای جستجوگر بفهمانید. تمامی تصاویر استفاده شده در سایت و مقاله باید به درستی بهینه شود. در بهینه سازی تصاویر باید به مواردی از جمله: نام تصویر، اندازه تصویر، حجم تصویر و متن جایگزین دقت کنید. لازم است که قالب صفحه بندی را بهینه سازی کنید و تبلیغات آزار دهنده ای که باعث می شود کاربر اذیت شود را حذف کنید. هم چنین گوگل بر اساس یکسری قواعد و روش هایی می تواند مقاله های شما را رتبه بندی کند. عنوان، یکی از نکات مهم و قابل توجه ای است که گوگل با دیدن این عناوین H1 می فهمد که این مقاله و این عنوان مهم است و آن را در صفحه اول گوگل نمایش می دهد.بهینه سازی عنوان H1 که همان عنوان مقاله شماست و در بالای صفحه نمایش داده می شود و معمولا هر مقاله یک تگ H1 دارد و آن هم عنوان مقاله است. همه عنوان ها را باید بهینه کنید. علاوه بر عنوان H1 مقاله باید برای قسمت های مختلف مقاله باید از عنوان های فرعی (H1 تا H3) استفاده کنید.
3. سئو محتوا :
سئو محتوا زیر مجموعه از سئو داخلی است. سئو محتوا یک عامل مهم در موفقیت سئو است. از نظر بسیاری از افراد، سئو محتوا می توانید یکی از انواع سئو باشد. با وجود این که این مورد یکی از زیر مجموعه های سئو داخلی است، ولی به دلیل این که در رتبه بندی سایت بسیار دارای اهمیت است، می توان آن را یکی از انواع سئو دانست.
4. سئو خارجی (Off page seo) :
دقیقا برخلاف سئو داخلی که بیشتر به زیرساخت های داخلی سایت و ساختار سایت تمرکز دارد، سئو خارجی همان طور که از نامش پیداست به موارد خارج از سایت مرتبط می شود. وب سایت هایی که از محبوب بالاتری برخوردار هستند، نسبت به وب سایت های دیگر در گوگل رتبه های بالاتری را دارا هستند.
5. سئو محلی (Local seo) :
نوعی از سئو که برای کسب و کارهای محلی کاربرد دارد، به نام سئو محلی شناخته می شود. به بیان دیگر، اگر شما دارای وب سایت هستید و قصد دارید که مشتریان به صورت حضوری به شما مراجعه کنند، لازم است بدانید که باید وب سایت خود را به صورت محلی سئو کنید. ما به برخی از موارد سئو محلی در زیر اشاره کرده ایم:
- در تمامی صفحات سایت اطلاعات تماس، نام شرکت و آدرس را وارد کنید.
- وب سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنید.
- وبسایت خود را در دایرکتوری ها و وبسایت های تبلیغاتی محلی ثبت کنید.
6. سئو کلاه سیاه :
سئو کلاه سیاه را می توان استفاده از تاکتیک ها و روش های غیر اخلاقی در برابر راهنمایی های موتورهای جستجوگر برای به دست آوردن رتبه بهتر و بالاتر در نتایج جستجو تعریف کرد. بهتر است بدانید که استفاده از روش کلاه سیاه در وب سایتتان، در نهایت منجر به مجازات از طرف موتورهای جستجوگر خواهد شد و سایت شما افت خواهد کرد.
7. سئو کلاه سفید :
سئو کلاه سفید در حقیقت هرشیوه و روشی است که رتبه بندی جستجوی شما را در یک صفحه جستجو بهبود می بخشد. هدف سئو کلاه سفید افزایش کیفیت سایت برای کاربران و ارائه اطلاعات لازم به موتور های جستجوگر برای شناساندن سایت و محتوای آن است.
8. سئو کلاه خاکستری :
بسیار یاز مردم فکر می کنند که سئو کلاه خاکستری بین سئو کلاه سفید و سیاه است، در صورتی که این تعبیر اشتباه می باشد. سئو کلاه خاکستری، تمرین تاکتیک ها و روش هایی است که اگر موتور های جستجوگر متوجه آن ها شود، وب سایت شما را جریمه خواهد کرد. این روش بیشتر برای افرادی که زیاد به قانون متعهد نیستند اما نمی خواهند کار غیر قانونی انجام دهند، قابل استفاده می باشد.